KonsulentrollenKonsulent eller specialist?Tidligere opfattede man den ergonomiske konsulent, som en
udefra kommende specialist der ud fra en klassisk rationalitetsopfattelse
leverede et beslutningsgrundlag for klienten. Fokus var hovedsageligt på
opgavens ergonomifaglige indhold og mindre på de sammenhænge hos klienten, som
opgaven indgik i (fx virksomhedskultur, ressourcer, organisering m.v.). |
|
Dette drejede sig typisk om:
·
der var ikke økonomi til den,
·
såvel medarbejdere som ledelse havde forventet en
anden løsning,
· løsningen kunne ikke gennemføres fordi det krævede en helt anderledes organisering af arbejdet
·
o.s.v. o.s.v.
Den ergonomiske faglighed er i dag på ingen måde blevet
overflødig – tværtimod – men konsulentrollen i dag fordrer, at konsulenten
yderligere forstår at:
·
tilpasse sin faglighed til den konkrete
klientvirksomhed,
·
kunne sætte sig ind i virksomhedens ”ånd og sjæl”
· kunne deltage i – og bidrage til – virksomhedens processer
·
kommunikere med virksomhedens ledelse og
medarbejdere
Disse er:
Faglig
specialistviden
Generalistviden
Den systemteoretiske organisationsforståelse
Den organisationskulturelle organisationsforståelse
Den
systemiske organisationsforståelse
Hovedsponsor: Arbejdsmiljøcentret