Løsningerne er opdelt i flg. ergonomiske hoved-problemstillinger:
- Løft
- Bæring
- Skub og træk)
- Arbejdsbevægelser og -stillinger
- EBA/EGA
|
|
De 5 M'er
-
Materielle løsninger (ændringer i det materiale, der
håndteres, fx mindre poser, der ikke vejer så meget, ændret
design af det producerede produkt, så belastende
arbejdsbevægelser undgås m.v.)
-
Maskinelle løsninger (indføre tekniske hjælpemidler - fx
løftekran)
-
Miljømæssige løsninger (ændre miljøet - fx de fysiske
forhold, d.v.s. pladsforhold, arbejdshøjder, rækkeafstande
m.v.)
-
Menneskelige løsninger (uddanne medarbejderne til at kunne
imødegå de ergonomiske problemstillinger - fx forbedret
arbejdsteknik, løfteteknik eller bibringe kompetencer til at
kunne indgå i selvstyrende grupper)
-
Metodemæssige løsninger (dette drejer sig både om selve
arbejdets organisering, fx jobrotation, som den enkelte
medarbejders arbejdsmetode)
Løsningernes relevans
For at kunne give kunderne en relevant rådgivning, er konsulenten nødt til at
have et rimeligt bredt kendskab til, hvilke standard-løsningsmuligheder, der
findes.
Men det er også vigtigt, at konsulenten gør sig klar, at dette kun er
standardløsninger, som skal udvikles, kombineres og tilrettes i samarbejde med
kunden bl.a. ud fra:
- Kundens erkendte og ikke-erkendte ergonomiske problemstillinger,
- Deres forventninger til løsningerne og deres gennemførelse
- Deres økonomiske, mandskabsmæssige og faglige ressourcer.
Det hjælper fx ikke noget, at man anbefaler selvstyrende grupper som løsning på
et EGA-problem, hvis ikke gruppemedlemmerne har kompetencer til at kunne
forvalte denne selvstyring. Eller hvis man anbefaler indføring af nye
højteknologiske løsninger, hvis medarbejderne lider af en udtalt
teknologi-mistro eller ligefrem teknologiangst. Eller hvis man anbefaler en dyr
teknologisk løsning, hvis det drejer sig om en mindre virksomhed uden væsentlige
økonomiske ressourcer. Eller .....
Løsninger med arbejdsopgaven i centrum
Den ydelse eller arbejdsopgave som virksomheden, afdelingen og medarbejderne
producerer er det centrum som løsningerne bliver holdt op imod.De løsninger, som
virksomheden oplever kvalificerer arbejdsopgaven, vil være dem, der er størst
interesse og engagement til, og dermed også flest ressourcer.
Hvorimod de løsninger, som opleves at dekvalificerer arbejdsopgaven, vil
oftest kun kunne gennemføres, hvis der er lovkrav om dette - og selv da kan det
være svært at gennemføre disse.
Man skal her være opmærksom på, at løsninger fra et af de 5 M'er kan have
indflydelse på nogle af de andre M'er, så den samlede effekt af en gennemført
løsning reelt kan forringe den samlede opgaveløsning.
Fx. vil det umiddelbart være en god idé at vælge en miljømæssig løsning -
nemlig at opsætte støjvægge i en salgsafdeling for at dæmpe telefon-, kunde- og
kollegastøj. Derved forøges muligheden for at kunne koncentrere sig om
arbejdsopgaven: give kunden en kvalitativ god rådgivning og sælge virksomhedens
produkter.
Men hvis salgsafdelingen har valgt at organisere arbejdet i teams, hvor
vidensdeling er et krav for at kunne udvikle salgsrådgivningen, så vil støjvægge
kunne bremse denne vidensdeling, og den samlede effekt at løsningen
(støjvæggene) vil være en dekvalificering af salgsafdelingens arbejdsopgave.
Man skal også være opmærksom på, at der kan være forskellige oplevelser af
en løsnings opgavekvalificerende muligheder på såvel virksomhedes, afdelings- og
individuelt niveau.
Konsulenten kan derfor med fordel udarbejde et
opgavekvalificerings-skema for de løsninger, der er i spil.
På hvilken måde kvalificeres/dekvalificeres arbejdsopgaven ved :
|
Materialet |
Maskinellet |
Miljøet |
Mennesket |
Metoden |
Virksomhedsniveau |
|
|
|
|
|
Afdelingsniveau |
|
|
|
|
|
Individniveau |
|
|
|
|
|
En ændring i materialet kunne fx:
- på virksomhedsniveau
give et mindre spild en mindre udgift => større indtjening
og/eller lavere priser =>bedre opgaveløsning for
virksomheden
- på afdelingsniveau
give et hurtigere flow => større produktivitet => bedre
opgaveløsning for afdelingen
- på individniveau
give flere - og måske mere akavede - håndteringer
=> højt arbejdstempo og dårlige arbejdsstillinger og
-bevægelser => flere gener og flere sygedage => forringet
mulighed for kvalificeret opgaveløsning for individdet (hvis
man er syg, kan man jo ikke udøve arbejdsopgaven)