Karakteristika:
Opgave- eller problemorienteret. Tilstræber den bedste kombination af de rigtige ressourcer og de rigtige folk på det rette niveau i organisationen.
Organisationen er team-orienteret, præget af stor fleksibilitet og partnerskaber, hvor magt og indflydelse sker via erfaringsudvekslingen – nettets knudepunkter. Indflydelsen er spredt ud i organisationen, alle føler, de har del i den. Kontrol sker ved hjælp af fordeling af ressourcer. De dygtige får de bedste og mest spændende opgaver, tilstrækkelig tid m.v.
Gruppens medlemmer oplever stor selvkontrol i deres arbejde, og gruppen kan derfor træffe hurtige beslutninger, fordi den har beslutningskompetencen til det. Kulturen er deltagende med et stort engagement og gensidig respekt. Der er lav forskel i status. Bedømmelse sker i overensstemmelse med resultater frem for alder og status.
Indlæring baseres på undersøgelse, opdagelse, fortsat hypotesedannelse og dialog.
I tider med ressourceknaphed, hvor ledelsen må stramme ind, falder motivationen og kulturen ændres.
Eksempler:
produktgrupper i marketing, systemudvikling i IT-virksomheder, visse konsulentfirmaer, dele af reklamebureauer, uddannelses- eller behandlingsinstitutioner. |