Opgavekultur (nettet)

 

Karakteristika:

Opgave- eller problemorienteret. Tilstræber den bedste kombination af de rigtige ressourcer og de rigtige folk på det rette niveau i organisationen.

Organisationen er team-orienteret, præget af stor fleksibilitet og partnerskaber, hvor magt og indflydelse sker via erfaringsudvekslingen – nettets knudepunkter. Indflydelsen er spredt ud i organisationen, alle føler, de har del i den. Kontrol sker ved hjælp af fordeling af ressourcer. De dygtige får de bedste og mest spændende opgaver, tilstrækkelig tid m.v.

Gruppens medlemmer oplever stor selvkontrol i deres arbejde, og gruppen kan derfor træffe hurtige beslutninger, fordi den har beslutningskompetencen til det.
Kulturen er deltagende med et stort engagement og gensidig respekt. Der er lav forskel i status. Bedømmelse sker i overensstemmelse med resultater frem for alder og status.

Indlæring baseres på undersøgelse, opdagelse, fortsat hypotesedannelse og dialog.

I tider med ressourceknaphed, hvor ledelsen må stramme ind, falder motivationen og kulturen ændres.

 

Eksempler:

produktgrupper i marketing, systemudvikling i IT-virksomheder, visse konsulentfirmaer, dele af reklamebureauer, uddannelses- eller behandlingsinstitutioner.