Interessenter på virksomheden

Opgavens interessenter på virksomheden

 

Det er vigtigt for konsulenten fra starten af at få afgrænset, hvem på virksomheden, der er interessenter i den potentielle opgave. Dette gælder såvel på det individuelle plan (enkeltpersoner), gruppeplan (persongrupper) og det organisatoriske plan (afdelinger/organisatoriske enheder).

Se også afsnittet ”Virksomhedens karakteristika”

Det er svaret på disse spørgsmål, der gør det muligt for konsulenten at prioritere, hvem der skal involveres i:

·         forhandlingen af opgavebeskrivelsen

·         gennemførelse af opgaven

·         evaluering af opgaven

 Kontaktpersonen

Den første person, konsulenten vil møde i opgavemodtagelsen er virksomhedens kontaktperson (den henvisende person). Kontaktpersonen er som oftest den person, organisationen har valgt til at have ledelsesmæssig og økonomisk kompetence til at rekvirere en ekstern konsulent. Konsulenten skal bistå organisationen med de opgaver, den ikke selv magter at løse eller ønsker at anvende andre løsningsmodeller end dem, organisationen plejer at anvende.
Det er kontaktpersonen som tager initiativ til at den eksterne konsulent kontaktes pr mail, telefon, brev eller direkte kontakt. Det er dog ikke nødvendigvis kontaktpersonen, der konkret står for kontakten, men det er ham, der har indvilliget i at konsulenten kontaktes.
Denne kontakt vil som oftest ske på baggrund af, at en person eller gruppe har kontaktet ham, fordi de ønsker hjælp i deres del af organisationen. Denne person/gruppe kaldes rekvirenten.
 

Rekvirenten

Rekvirenten er den eller de personer, der i de enkelte afdelinger sidder med ledelsesmæssig kompetence til at afsætte de interne ressourcer (økonomisk, lokalemæssigt  og tidsmæssigt), der skal anvendes i de relevante afdelinger i opgaveforløbet.
Det vil som oftest også være rekvirenten – evt. i samarbejde med opgavens deltagere – der forhandler opgavebeskrivelsen med konsulenten. Og det vil være rekvirenten der har kompetence til at forhandle en ændring på opgaveforløbet eller evt. et ophør.
  

Deltagerne

Deltagerne er de medlemmer af organisationen, der bliver involveret i opgaven. Dette vil typisk være den lokale sikkerhedsgruppe, repræsentanter fra de berørte afdelinger, teknisk afdeling m. fl.


Udviklingsgruppen

Udviklingsgruppen er de personer og persongrupper som selve opgaven omhandler. Det er den gruppe som har et udviklingsbehov for at forbedre deres arbejdsmiljø. Konsulenten skal dog her være opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er alle i udviklingsgruppen, der har erkendt dette behov – eller nødvendigvis har dette beh